FR:Filles Sourires

Already a little while has passed since I emailed Guuzbourg for re-promoting the French movie Mina Tannenbaum (1994). It's about the coming of age of two jewish friends, their dreams, fears, their differences. Dalida's 'Il venait d'avoir 18 ans' plays a prominent role throughout, and – hence the email – I spotted a wee glimpse of le Gainsbourg singing . A very beautiful, a very French film.
"Bon, just deliver me a guest post for FillesSourires, and I will submit the Mina-clip along to it". I then started on writing my article, but the words just wouldn't come to me. For what is there to add in words to this music, this fragment, this theme? So. I wish to end this simple post with my thesis that in France, the chanson and the cinema remain at a very close distance from each other.

Dalida - Il venait d'avoir 18 ans



FR:http://blog.roodo.com/beaux_tw/archives/511918.html
《米娜的故事Mina Tannenbaum》,也是已經絕版的精彩唱片之一。該片大意在描述兩個女孩之間的相知與背離,以及人終究必須孤獨面對生命的本質。

電影一開始,米娜的友人一一描述他們心中的米娜,舒緩優雅的弦樂主題,充滿甜美的回憶,而Mina與Ethel的初次邂逅,洋琴帶出的主題俏皮諧趣,雙簧管再加以重複,最後是最有歐洲味道的手風琴切進來,簡單的旋律,象徵童稚的單純與童騃。初戀來的時候,像一扇心門重重的被敲開,米娜的初戀是一見鍾情式的。

70年代的香頌與英文老歌,熱熱鬧鬧的出現在這部懷舊電影裡,你我都是Mina與Ethel,死去的Mina正是我們永遠追不回來的青春與友情。

《米娜的故事》片中,那種徹底孤獨的經驗,我很幸運的可以不用親身體驗,不過,我卻能理解。


不光是因為他們都是自殺而死。反而是他們的死,卻讓我開始思索起人生旅途中,孤獨的本質。米娜的故事,雖然沈重,但不悲觀,忙忙擾擾的街市,你能期望誰多關心誰一點?


有個有趣的調查。法國女性企業家不多,並不是因為法國人對女性有歧視,而是法國女性對於人生目標的追求比較多元,她們不將事業的成功視為最大的自我實現,而是更多元的追求自己的夢想。孤獨,造就出兩種極端的人生。我很期待我所在的社會,能夠給予孤獨者更多豐富生命的本錢。

OST已經絕版了,這部配樂雖不是傑出得過分的作品,但卻時時喚起我看電影的心情,而在我開始收集那些從來沒看過電影的OST之後,那些帶有影像回憶與懷舊氣氛的聆樂心情,就開始離我遠去。

arrow
arrow
    全站熱搜

    葉總裁 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()