(07/11/2008) (International Herald Leader via MOP)

Recently, a series of photos that seemingly come from Amnesty International has been drawing attention in China. These photos became prominent for seemingly winning a bronze lion prize for the TBWA agency at the Cannes International Advertising Festival. The photos included three Olympic 'sports' (swimming, weightlifting and archery) to highlight the abuse of prisoners in China. You can click on the photos above to access the high-resolution ones.

click to comment

click to comment

click to comment

The words at the bottom righthand side of the photos are:
AFTER THE OLYMPIC GAMES,
THE FIGHT FOR HUMAN RIGHTS MUST GO ON.
WWW.AMNESTY.COM

On June 19, Ministry of Foreign Affairs spokesperson JIang Yu said: "Amnesty International is an orgainziation with a persistent prejudice against China. It frequently issues irresponsible reports to attack China. Its words does not have the public trust." China Society for Human Rights Studies vice-chairman Chen Shiqiu said: "Amnesty Internatonal chose to issue these anti-China ads right before the Olympics for the purpose of smearing the image of China with the pretext of defending human rights. They want to disrupt China's goals for peace, stability, ethnic unity and social progress."

But here is the catch: Amnesty International's website is Amnesty.org. The photos here are signed for Amnesty.com. If you go to Amnesty.com, it is a domain name for sale. So who is paying for these print ads? To what purpose?

(France24)

A campaign about the Beijing Olympics produced for Amnesty International France was considered so aggressive by its creators that they decided to call off its release.

Advertising agency TBWA\Paris did however seek permission from their client to present the project at the Cannes Lions advertising festival. And it even received a prize. Since then the images, which show Chinese prisoners tortured with the help of Olympics sports equipment, have been circulated on blogs and forums in China, causing outrage in the country.

彎曲捏造的中國虐囚廣告

  國際先驅導報實習記者杜曉軍發自北京 一組辱華廣告照片正在網上流傳。”近日,這個消息在法國的中國留學生中廣泛傳播。

  在法國蘭斯工作的中國人董銘也看到了這組廣告,他告訴《國際先驅導報》,這組照片竟然還在剛剛結束的戛納國際廣告節上得了銅獅獎,“照片是由TBWA(李岱艾)廣告公司設計的。”

  李岱艾廣告公司設計的這組“辱華”廣告包含了三張圖片,選用了射箭、游泳、舉重這三個專案的畫面,借奧運體育專案來影射中國虐待囚犯。圖片給人的感覺是中國的囚犯在遭受著非人的折磨。

  借奧運項目展示“虐囚”

  比如,在“射箭”項目廣告中,一個中國囚犯被綁在了箭靶上,他耷拉著腦袋,頭上纏著繃帶,胸口上有血跡,站在一旁的持槍員警滿臉得意。

  在“游泳”項目廣告中,游泳館裡出現的不是游泳選手,而是兩個身著制服的員警,他們將囚犯的頭按入水裡又提出來,而囚犯表情非常痛苦,右臂有明顯的傷痕。

  而在“舉重”項目廣告中,一個女囚犯穿著骯髒的囚服,戴著手銬腳鐐,被拴在杠鈴上,膝蓋處有明顯的傷痕和血跡,顯得非常無助。在每幅廣告的右下角,均附有“奧運之後,爭取人權的戰鬥必將繼續下去”字樣。

  “太氣憤了,真是氣憤到無語。”在網上看到該組照片後,加拿大留學生田潔告訴《國際先驅導報》。也有網友指出,“廣告設計者顯然是以‘演員擺拍’的方式進行造假。照片所展示的虐囚場景,顯然是出自大赦國際和廣告設計者的主觀臆測和捏造。”

  大赦國際委託設計

  李岱艾廣告公司目前在全球總營業額名列世界第九,阿迪達斯、蘋果等世界知名公司均是其客戶。該公司製作如此不堪的誣衊中國的“奧運廣告”,其背後的雇傭者正是打著人權旗號的大赦國際。在anti-cnn.com網站上,一位名為“空氣稀薄”的網友率先披露了此資訊,“這些廣告的委託方是大赦國際”。

  本報記者調查發現,在李岱艾廣告公司客戶名單中並沒有列出“大名鼎鼎”的大赦國際,但是在其公司主頁上卻赫然有大赦國際的蹤影。

  事實上,李岱艾廣告公司並非大赦國際委託的唯一廣告製作公司,它還委託了其他跨國廣告公司製作類似的“辱華”廣告。今年6月,丹麥恒美廣告公司就設計了這樣一幅平面廣告:一個人正在流淚,淚水劃斷了他臉上的五星紅旗印記。在圖片上,注有“向中國施壓(put pressure on china)”的說明。

  而在去年9月,斯洛伐克的一家廣告公司也發表過一組奧運題材的廣告圖片,包括射擊、拳擊和摔跤三個體育項目。在“射擊”圖片上,一個中國人穿著囚服,胸前還別著113號牌,他身後站著一個射擊運動員,正朝他的腦袋瞄準。在這三張圖片的底部,均附有誣衊中國虐待囚犯的文字說明。

  丹麥和斯洛伐克兩家廣告公司製作的四張廣告圖片上除上述英文標語外,均有“大赦國際”字樣。

  經常對中國說三道四

  事實上,大赦國際長期持反華立場,對中國的內政問題說三道四。今年4月西藏發生打砸搶燒事件後,大赦國際更是發表顛倒是非的報告。中國政府曾多次批評大赦國際不顧事實,誣衊中國的言論,堅決反對大赦國際利用奧運之機炒作中國人權問題,將奧運政治化。

  今年6月19日,外交部發言人姜瑜就曾表示:“‘大赦國際’這個組織一貫對中國抱有偏見,經常發表一些不負責任、攻擊中國的報告。它所講的話沒有公信力。”

  中國人權研究會副會長陳士球則表示:“大赦國際選擇在奧運前夕發佈這些辱華廣告,就是要假借維護人權的口號,來污蔑破壞中國的形象,以達到破壞中國和平穩定、民族團結、社會進步的目的。”


arrow
arrow
    全站熱搜

    葉總裁 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()